Grisaille är alltså en palett bestående av svart, vit och rå umbra. De flesta färgtillverkare har en ganska grön rå umbra. Till castmålningarna har jag använt Beckers, men till modellerna vill man gärna ha en rödare umbra. Till den första modellstudien provade jag Van goghs rå umbra, som funkade jättebra. Till den andra modellstudien (bilden nedan) rev jag en egen färg av Senneliers rå umbra-pigment, vilket var ganska mörkt. Jag tyckte det blev lite för mycket likt svart, så det kommer jag nog inte att använda igen.
Till den tredje modellstudien (bilden nedan) provade jag Old Hollands rå umbra, vilken hade en härlig konstistens och var rolig att arbeta med, men den var väldigt guldig så nästa gång får jag se till att blanda i lite mer gråa toner även i de mellanljusa partierna.
Detta är teckningarna som låg till grund. Cirka halva modelltiden är teckning och resten målning med den överförda teckningen som bas. Innan jag har börjat måla utifrån modellen har jag täckt duken med färg utifrån valörerna i teckningen. Den andra bilden visar detta första färgstadium. Det är den grunden jag sedan tar med mig till modellrummet och fortsätter måla på.
Jag har också gjort ett par ljusstudier på kvällskrokin. En i begränsad palett (röd, guldockra, svart och vit) och en i grisaille-palett, storlek mini (cirka 15×20 cm):